Sponsoren bij online evenementen

Sponsors zijn een groot onderdeel van de industrie. Dat was natuurlijk tot het moment dat de industrie voor een ongekende uitdaging stond. Nu virtuele evenementen de nieuwe norm zijn en hybride evenementen steeds vaker voorkomen, is het in ieders belang om meer te weten te komen over de mogelijkheden van (online) sponsoring.

Maar waar moet je beginnen? Is het überhaupt mogelijk om sponsoren te verleiden voor een online of hybride evenement? Absoluut! De online wereld heeft potentie om nog meer mogelijkheden te bieden voor een sponsor. Dit gebeurd in mindere mate al jaren. Marketing heeft door de jaren heen een grote transformatie gemaakt van offline naar online, dit kan de evenementenbranche ook.

Deals & Pakketten

Allereerst: tenzij je zelfverzekerd en nauwkeurig de waarde van virtuele evenement aan potentiële partners kunt verkopen, hebben ze geen enkele interesse om samen te werken. Sponsors zijn een zakelijke partner. Het moet het waard zijn om geld te investeren, maar hoe werkt dit bij een virtueel evenement? Online geeft nieuwe kansen, maar die worden vaak niet gezien. Net als 15 jaar geleden, toen niemand wilde investeren in online marketing, moet de evenementenbranche zichzelf opnieuw bewijzen.

Je plant een gehele ervaring

Als je zelf niet gelooft in de waarde die je levert, hoe kun je dan verwachten dat sponsors dat wel doen? Een virtuele ervaring kan net zo verrijkend en opwindend zijn als een gewoon evenement en dat is precies wat je aan de sponsors moet verkopen. Dit is niet zomaar een zoom-bijeenkomst, dit is een virtueel evenement met geweldige sprekers, getalenteerde entertainers, waardevolle bronnen, vraag- en antwoord sessies, tentoonstellingen en

meer. Er zit veel waarde in wat je aanbiedt, dus laat dit zien!

Benut de kracht van de online omgeving

De reden dat een aantal jaar geleden elk bedrijf zijn inspanningen naar online verplaatste, is omdat daar zich het publiek bevindt en omdat de mogelijkheden veel groter zijn, terwijl de kosten aanzienlijk lager zijn. Het sponsoren van een virtueel evenement betekent dus betere leads tegen lagere kosten. Digitale advertentieruimte biedt een groot aantal opties, waaronder video ́s, banners en logo ́s. Vanuit dit perspectief kun je sponsorruimte verkopen aan eventuele partners.

Gesponsorde spreekkansen zijn de real deal

Met de juiste sprekers en het beste team, kunnen online sessies net zo vermakelijk en waardevol zijn als iedereen gewend is. Dus waarom zou jij jouw sponsors geen mogelijkheid bieden om een sessie in te vullen? Dit kan niet alleen veel inkomsten opleveren, maar ook nieuwe inzichten voor de deelnemer en warme leads voor de sponsor. Het is een win-win situatie als je weet hoe je het moet verkopen. De mogelijkheden zijn eindeloos Verderop delen we een hoop ingenieuze en lucratieve ideeën die je kunt gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos, dat is één van de belangrijkste dingen die je in gedachten moet houden bij de communicatie met potentiële partners.

De virtuele ruimte geeft je echt de creatieve vrijheid die fysieke ruimtes vaak niet hebben. Activering van sponsoring kan plaatsvinden via e-mail, sociale media, inhoud, mogelijkheid tot spreken, virtuele tentoonstellingen, video’s, banners, matchmaking, eten bezorgen en nog veel meer. Het kan in veel opzichten worden gezien als een unieke kans. Zorg ervoor dat sponsors hiervan willen profiteren.

Virtuele sponsor ideeën voor evenementen

Welke sponsormogelijkheden er zijn is afhankelijk van het evenement en het platform dat je gebruikt. Om je op te wegen helpen geven we je wat ideeën en tips mee.

Integreer sponsors in je evenement-app

Evenement-apps hebben een paar jaar geleden de markt veroverd, en als je denkt dat ze niet langer relevant zijn voor virtuele evenementen, denk dan nog eens goed na! Nu je bezoekers niet langer fysiek aanwezig zijn, wordt betrokkenheid belangrijker dan ooit, en een evenement-app kan je hierbij een heel eind helpen. Plus, ze kunnen ook worden gebruikt als hulpmiddel om sponsors te promoten. Denk over het toevoegen van speciale secties, merklogo’s en banners aan je evenement-app. Je kunt zelfs een stap verder gaan en ervoor zorgen dat de hele app een relatie heeft met jouw sponsor door hun merkidentiteit

op te nemen in kleuren en afbeeldingen. En als je je hoofdsponsor wilt promoten, zijn pushmeldingen die bezoekers herinneren aan gesponsorde sessies of aanbiedingen ook een geweldige manier om dat te doen!

Benut de kracht van digitale advertentieruimte

Nu je minder fysieke ruimte hebt om sponsors te promoten, moet je kijken wat de digitale wereld biedt. Gelukkig is digitale advertentieruimte een van de meest populaire marketingtools in de moderne wereld, dit kun je zeker in jouw voordeel gebruiken. Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met een virtueel evenement, en digitale advertenties is daar een van. Overweeg dus om pop-up advertenties en banners op te nemen die uw sponsors promoten op je evenement platform en live stream.Neem de sponsors op in de inhoud Als inhoud de koning is in de wereld van digitale marketing, dan is het de keizer in het kader van virtuele evenementen. Voordat elke presentatie plaatsvindt, kun je de deelnemers gesponsorde video’s en intro’s laten zien. Of nog beter, ga je gang en voeg hun logo’s toe aan de presentatie dia’s. Dit zal niet zo storend zijn als een advertentie die midden in een spreker sessie wordt gegooid, maar het benadrukt wel de sponsor voor de deelnemers.

Maak sponsors onderdeel van je promotiestrategie

Als je promotiestrategie al voorop stond bij persoonlijke evenementen, dan wordt dat steeds

meer het geval bij virtuele evenementen. Omdat je bezoekers niet echt hoeven te verhuizen en serieuze voorbereidingen hoeven te treffen om aanwezig te zijn, hebben ze herinneringen nodig van wat er zal gebeuren.

Er is hier ook ruimte voor sponsoracties. Of het nu op je sociale media plaatst of per e-mail verstuurt, zorg ervoor dat je sponsormateriaal verwerkt. Dit is niet heel anders dan wat je zou doen met een fysiek evenement.

Gebruik je registratieplatform

Het registratieplatform waarop het evenement zal plaatsvinden is niet het enige dat je kunt gebruiken om je sponsors te promoten. Een ander essentieel onderdeel naar de grote dag is de registratie. Aangezien er geen andere optie is dan gebruik maken van een registratieplatform, kun je overwegen om een banner of reclame voor de spreker ergens op de webpagina toe te voegen.

Bied spreekkansen met een merknaam

Het is voor een sponsor een unieke kans om rechtstreeks met de aanwezigen te spreken. Banner, pop-up advertenties en video’s kunnen gemakkelijk worden genegeerd. De mogelijkheid om – virtueel – oog in oog te staan met het publiek en het bedrijf om de producten of diensten te introduceren, kan echter behoorlijk aantrekkelijk zijn. Dus waarom zou je jouw sponsors geen merkwaardige spreekmogelijkheid bieden? Dit is een van de beste manieren om inkomsten te genereren aan jouw kant, aangezien direct contact met het publiek niet goedkoop mag zijn.

Integreer gesponsorde vraag-en-antwoord sessies

Als je denkt dat een gesponsorde spreek gelegenheid niet genoeg is, wil je misschien ook je sponsors aanbieden om met hen te communiceren op een dieper en meer persoonlijk niveau. Q&A’s zijn uiterst belangrijk bij virtuele evenementen om ervoor te zorgen dat bezoekers zich gezien en verbonden voelen. Breng het beste van twee werelden samen door sponsoren te betrekken bij Q&A momenten.

Een-op-een met de aanwezigen

Je kunt nog dieper gaan als het gaat om de interactie tussen sponsor en deelnemers. Als het doel van de sponsor is om uiteindelijk klanten voor zichzelf te vinden, zal niets de nabijheid van een-op-een-interactie vervangen, zelfs niet een virtuele. Je kunt de verzamelde gegevens over de bezoekers gebruiken en sponsors een paar geselecteerde mensen te laten kiezen om privé mee te chatten. In sommige platforms is het mogelijk om als deelnemer afspraken in de plannen met de sponsors en te chatten in een zogenaamde sponsor booth, bekijk alle mogelijkheden.

Digitale goodiebags

Gesponsorde goodiebags zijn altijd al populair geweest bij een evenement. Ondanks dat het nu virtueel gaat, betekent niet dat je geen goodiebags meer kunt geven. Digitale goodiebags leveren deelnemers meer waarde. Denk aan vouchers voor online cursussen, cadeaubonnen, een gratis proefperiode van 30 dagen voor een product of service. Waarschijnlijk waarderen deelnemers dat meer dan een pen of mok.

Lever producten aan huis

Je kunt geen catering aanbieden in de digitale wereld, maar wat je wel kunt doen is deelnemers een hapje en een drankje thuis aanbieden. Dat is een enorm welkome verrassing. Je kunt hierbij denken aan een fles wijn of een lekker borrel pakket. Je kunt hier natuurlijk ook de logo ́s van de sponsors op kwijt.

Voeg een online winkel toe

E-commerce is al een van de grootste spelers in de detailhandel, dus waarom zou je dat niet onderdeel uitmaken van je virtuele evenement? Het toevoegen van een virtuele winkel is uniek. Bovendien zou het sponsors de mogelijkheid bieden om hun producten te presenteren en te verkopen, wat betekent dat iedereen direct winst maakt.

Speel gesponsorde spellen

Het is duidelijk dat het geheel van een virtueel evenement niet alleen uit presentaties kan bestaan. Dit is de reden waarom gamification op dit gebied steeds populairder wordt. En hier is de kans om zowel je bezoekers betrokken te houden als nog een nieuwe sponsormogelijkheid aan te bieden. Gesponsorde ijsbreker activiteiten en games zouden een leuke, interactieve en persoonlijke manier zijn om sponsors in contact te brengen met het publiek, en om een onvergetelijke virtuele ervaring te bieden.

Creëer een freemium-model

Maak een freemium-model voor je virtuele evenement. Dit zou inhouden dat degenen die ervoor kozen, gratis kunnen deelnemen als ze een-op-een contact leggen met de sponsors, een gesponsorde video bekijken of om gegevens aan de sponsor te verstrekken. Het komt er op neer dat mensen gratis kunnen deelnemen, zolang ze de voorwaarden accepteren. Iedereen wint!

De verwachting van de online sponsor

De ideeën en tips in het artikel zijn tot stand gekomen door goed naar online marketing opties te kijken die zich al jaren geleden hebben bewezen. Online is niet nieuw, het vereist alleen aanpassingsvermogen. Online advertising is in verhouding tot traditionele advertentiekanalen een stuk goedkoop en flexibeler. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden in onderhandelingen. De verwachting van de sponsor zal anders zijn dan je gewend bent. Kijk goed naar verschillende online kanalen en de prijzen die hierbij passen. Veel online advertentie tools werken met een prijsmodel waar er wordt betaald voor de directe waarde. Zoals Kost-per-klik of kost-per-conversie. Hier betaalt de adverteerder pas als er interactie heeft plaatsgevonden. Ze zijn als het ware verzekerd van resultaat. Bovendien biedt het de mogelijk om met een klein budget te adverteren, zodat elke organisatie mee kan doen. Online of traditionele kanalen kun je in de online marketing niet met elkaar vergelijken, voor virtueel sponsoren kun je eigenlijk hetzelfde zeggen.