6 stappen naar ijzersterke content voor virtuele evenementen

Een groot deel van het succes van je evenement hangt af van de content. Sterke content is bij virtuele evenementen nog belangrijker dan bij fysieke evenementen. Waarom? Omdat de aandachtsspanne veel korter is. Online moet je direct de aandacht pakken en content presenteren die de deelnemer boeit.

Onder content valt alle type communicatie die naar buiten gaat. Het gaat dus niet enkel om tekst, maar ook om presentaties, video’s en grafisch materiaal.

Voordat je aan de slag met het produceren van content, adviseren wij om eerst deze 6 stappen te doorlopen.

1. Begrijp de waarom

Een evenement organiseer je met een doel. Je wilt iets bereiken om een bepaalde de reden. Dit noemen we de ‘waarom’. Het is van belang om goed in kaart te hebben voordat met content aan de slag gaat. De waarom gaat niet over het maken van winst, maar waar organisaties in geloven en wat hen drijft. De waarom komt terug in alle communicatie uitingen.

Wil je meer weten over de ‘waarom’. Zoek dan eens naar Simon Sinek, het brein achter de methode.

2. Breng de doelgroep in kaart

Voor wie organiseer je het evenement? Welke informatiebehoefte hebben zij en welke inzichten wil je met hen delen? Maak een profiel van de gewenste doelgroep(en) en wees zo specifiek mogelijk.

Hoe beter je de doelgroep begrijpt, hoe beter de ROI zal zijn.

3. Informeer de spreker

Informeer voorafgaand aan je evenement de spreker(s) over de belangrijkste zaken. Sprekers moeten begrijpen welke invloed hun content kan hebben op het evenement. Zowel negatief als positief.

Spreken op een virtueel evenement is heel anders dan spreken op een fysiek evenement. Het is daarom belangrijk om alles in detail door te lopen en te bespreken hoe de er interactie met het publiek gezocht wordt.

4. Wees genadeloos

Zoals gezegd is de aandachtsspanne een stuk korter bij een virtueel evenement. Elke minuut moet je goed gebruiken. Verwijder dan ook alle niet-essentiële informatie en blijf bij de boodschap.

Help hier sprekers en sponsoren ook bij het ontwikkelen van hen presentatie en hoe zij de aandacht het beste kunnen behouden.

5. Stel veel pauzes in

Om even te eten of de benen te strekken. Virtuele deelnemers hebben extra vaak behoefte aan (korte) pauzes. Ook dit heeft invloed op de content. Een goede manier om de pauze te integreren in het evenement is om deelnemers opdrachten te geven tijdens de pauze en ze te motiveren om na de pauze weer volledig deel te nemen.

6. Vraag het op social media

Hoe weet je zeker dat je de content levert die de doelgroep wil zien? Vraag het je volgers op social media door middel van polls. De deelnemer voelt zich hierdoor betrokken en jij ontvangt waardevolle informatie. Win-win.

Aan de slag

Wanneer je de 6 stappen hebt doorlopen en je welke inhoudelijke vraagstukken je wilt beantwoorden kun je aan de slag met creatie van de content.

Hou bij de creatie ook rekening met het kanaal waar je de content voor maakt. Ook daar kan een groot verschil in zitten. Zo bevat een e-mail minder informatie dan een webpagina en een presentatie minder context dan een artikel.

Succes!